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Mitel übernimmt ShoreTel

26. September 2017
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Mitel® (Nasdaq: MITL) (TSX: MNW), ein weltweit führender Anbieter von Unternehmenskommunikation, gab heute den Abschluss der Übernahme von ShoreTel bekannt gegeben. Mit dem Zuwachs hat Mitel seine Move-to-the-Cloud-Strategie beschleunigt und ist weltweit auf Position Zwei im UCaaS-Markt (Unified Communications as a Service) vorgerückt* – zu einer Zeit, in der Kunden weltweit nach Cloud- und Cloud-fähigen Lösungen suchen, um ihr Unternehmen zu digitalisieren.

Nahtlose und einfache Lösungen für Cloud-Kommunikation- und Collaboration

„Die digitale Transformation verändert die Geschäftsmodelle in jeder Branche und jeder Ecke der Welt rasant und öffnet damit die Tür für einschneidende Veränderungen, die es Unternehmen ermöglichen zu wachsen und im Wettbewerb zu bestehen. Für Unternehmen ist der Umzug in ein Cloud-Kommunikations- und Collaboration-System innerhalb ihrer eigenen Organisation ein natürlicher erster Schritt auf der digitalen Transformationsreise“, sagte Rich McBee, President und Chief Executive Officer von Mitel. „Mitel und ShoreTel sind zusammen jetzt stärker und noch besser ausgestattet, um unsere Kunden nahtlos und einfach in die Cloud zu begleiten.“

Gemeinsam stark mit umfangreicher Cloud-Erfahrung und -Angebot

Mit dem Markt, der sich weiter und schneller in Richtung Cloud-Basis bewegt, unterstrich McBee den Erfolg des Managements und der Mitarbeiter von ShoreTel, ihr Geschäft zu verändern, um den veränderten Kundenanforderungen gerecht zu werden und einaussergewöhnliches Kundenerlebnis zu liefern. „In einer ‚App Economy‘ und einer vom Internet of Things (IoT) bestimmten Welt, die von Echtzeit-Kommunikation abhängen, wird eine agile, reaktionsschnelle und brillant einfache Kundenerfahrung essenziell wichtig“, sagte McBee. „Don Joos und das gesamte ShoreTel-Team haben dieses Mantra institutionalisiert und mit Leben erfüllt und ein Cloud-First-Portfolio eingeführt. Das nehmen wir begeistert zusammen mit einer Cloud-Kultur und Organisation mit zu unseren Kunden weltweit. Wir freuen uns sehr, das alles in Mitel zu integrieren und weiter zu entwickeln.“

Mit einer starken gemeinsamen Organisation und Cloud-Architekturen, die sich perfekt ergänzen, will Mitel die Strategie für seine integrierten Cloud- und Applikationstechnologien voraussichtlich Anfang 2018 ankündigen.

Wegbereiter in die Cloud mit Lifecycle-Support

Mitel handelt im Einklang mit seiner Vision, den Kunden Lösungen für nahtlose Kommunikation und Zusammenarbeit zu bieten, einer Designphilosophie, die den Kunden immer einen technologischen Weg in die Zukunft bietet, und der Verpflichtung des Unternehmens, die Business Continuity der Kunden zu sichern. Mitel und ShoreTel Kunden und Partner können weiterhin auf die gleiche Cloud und die gleichen Vor-Ort-Lösungen zählen, die sie bereits aus der Vergangenheit kennen. Mitel wird laufenden Service und Support für alle Produkte während ihres gesamten Lebenszyklus sicherstellen und Kunden und Partner im Voraus über alle Produkteinführungen informieren.

 

„Unabhängig davon, ob Sie ein Kleinunternehmer oder der IT-Leiter für ein Fortune-500-Unternehmen sind, kann es eine grosse Aufgabe sein, die digitale Transformation Ihrer Organisation voranzutreiben, um Unternehmensapplikationen in der Cloud nutzen zu können, Remote-Mitarbeiter einzubinden und auf Collaboration-Tools zuzugreifen, die im Büro und ausserhalb funktionieren. Aber es muss nicht heissen, die vorhandene Infrastruktur herauszureissen oder bereits gemachte Investitionen abzuschreiben“, sagte Elka Popova, Vice President and Senior Fellow, Connected Work and Digital Experience, Frost und Sullivan. „Unternehmen brauchen einen pragmatischen Ansatz für die Cloud-Migration. Jetzt, da die ShoreTel-Lösungen Teil des Mitel-Portfolios sind, ist Mitel gut positioniert, um Unternehmen eine entsprechende rationale Wahl zu bieten, damit sie auf zwei Hochzeiten tanzen können.“

*Quelle: Synergy Research, Q2 2017 UCaaS Market Share Report, August 2017

 

Transaction Details

In conjunction with the closing of the acquisition, Mitel today completed the financing of an incremental US$300 million term loan priced at LIBOR plus 3.75% with a LIBOR floor of 1.00% maturing in September 2023. Proceeds of the incremental term loan, along with credit available under the existing revolving credit facility and cash on hand from the combined companies, were used to finance the acquisition of ShoreTel as well as fees and expenses related to the foregoing.

BMO Capital Markets led the new term loan facility with Citizens Bank, N.A., HSBC Bank Canada and Canadian Imperial Bank of Commerce serving as Joint Lead Arrangers and Joint Bookrunners.  Citizens Bank, N.A., led the amendment of the existing facilities and will act as administrative agent for both the existing and new facilities.  EA Markets LLC acted as Mitel’s independent financial advisor in conjunction with the arrangement and structuring of the financing.

 

Transaction Information for ShoreTel Stockholders

Mitel’s previously announced tender offer (“Offer”) to acquire all of the issued and outstanding shares of ShoreTel common stock expired at 5:00 p.m., New York City time, on September 22, 2017. A total of 62,046,693 shares of ShoreTel common stock were validly tendered in the Offer, representing approximately 89.3% of the outstanding shares. All of the conditions to the closing of the Offer have been satisfied and Mitel has accepted for payment and paid for all of the tendered shares. Following acceptance for payment of the shares of ShoreTel common stock tendered in the Offer, Mitel completed the acquisition of ShoreTel through the merger of its subsidiary with and into ShoreTel, pursuant to which each share of ShoreTel common stock not tendered in the Offer (other than shares held by any stockholder that was entitled to and has properly demanded statutory appraisal of its shares) has been cancelled and converted into the right to receive the same $7.50 per share in cash, without interest and subject to any required withholding taxes, as paid for shares tendered in the Offer. As a result of the merger, ShoreTel is now a wholly-owned subsidiary of Mitel.

Forward Looking Statements

Some of the statements in this press release are forward-looking statements (or forward-looking information) within the meaning of applicable U.S. and Canadian securities laws. These include statements using the words believe, target, outlook, may, will, should, could, estimate, continue, expect, intend, plan, predict, potential, project and anticipate, and similar statements which do not describe the present or provide information about the past. There is no guarantee that the expected events or expected results will actually occur. Such statements reflect the current views of management of Mitel and are subject to a number of risks and uncertainties. These statements are based on many assumptions and factors, including general economic and market conditions, industry conditions, operational and other factors. Any changes in these assumptions or other factors could cause actual results to differ materially from current expectations. All forward-looking statements attributable to Mitel, or persons acting on its behalf, are expressly qualified in their entirety by the cautionary statements set forth in this paragraph. Undue reliance should not be placed on such statements. In addition, material risks that could cause actual results to differ from forward-looking statements include: the inherent uncertainty associated with financial or other projections; the integration of Mitel and ShoreTel and the ability to recognize the anticipated benefits from the acquisition of ShoreTel (the “transaction”); the anticipated size of the markets and continued demand for Mitel and ShoreTel products and services; the impact of competitive products and pricing and disruption to Mitel’s and ShoreTel’s respective businesses that could result from the announcement of the transaction; the ability to recognize the anticipated benefits from the divestment of Mitel’s mobile division (“Mobile Division”); risks associated with the non-cash consideration received by Mitel in connection with the divestment of the Mobile Division; the impact to Mitel’s business that could result from the announcement of the divestment of the Mobile Division; Mitel’s ability to achieve or sustain profitability in the future; fluctuations in quarterly and annual revenues and operating results; fluctuations in foreign exchange rates; current and ongoing global economic instability, political unrest and related sanctions; intense competition; reliance on channel partners for a significant component of sales; dependence upon a small number of outside contract manufacturers to manufacture products; and, Mitel’s ability to successfully implement and achieve its business strategies, including its growth of the company through acquisitions and the integration of recently acquired businesses and realization of synergies, including the acquisition of ShoreTel. Additional risks are described under the heading “Risk Factors” in Mitel’s Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2016 filed with the SEC and Canadian securities regulatory authorities on March 1, 2017, in Mitel’s Quarterly Report on Form 10-Q for the quarter ended June 30, 2017 filed with the SEC and Canadian securities regulatory authorities on July 28, 2017, and in ShoreTel’s Annual Report on Form 10-K for the year ended June 30, 2017 filed with the SEC on September 8, 2017. Forward-looking statements speak only as of the date they are made. Except as required by law, Mitel has no intention or obligation to update or to publicly announce the results of any revisions to any of the forward-looking statements to reflect actual results, future events or developments, changes in assumptions or changes in other factors affecting the forward-looking statements.

 

www.mitel.de

 

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